Självdisciplin
Som framtida lärare tycker jag att jag borde ha eller åtminstone utveckla den självdisciplin som jag i yrkeslivet förmodligen kommer kräva av mina elever. Jag har faktiskt relativt bra självdisciplin också, problemet kommer då jag blir trött.
Jag försökte nämligen göra klart min rapport ikväll (den som ska redovisas på fredag förmiddag) men det slutade med att mitt humör sänkte mig till en femårings nivå i beteende. Mitt problem är följande: Jag förstår inte varför lärarutbildningen ska jobba med så mycket forskning! (snarare så vill jag väl inte förstå för att slippa…*skäms*) Jag håller med om att man som lärare bör hänga med i aktuell forskning om skolan och lärande, men jag förstår inte varför vi studenter måste leka forskare!
Förmodligen är det inte det som är tanken heller, det hela går ut på att vi ska ”utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt”…
Hur kommer det sig att de lärare som ska lära framtidens lärare, själva inte är ett dugg pedagogiska. Jag tänker inte dra alla över en och samma kam, men majoriteten av de lärare vi har i kursen lyckas hela tiden få mig att känna mig som en idiot, även om de inte vänder sig direkt till mig. De talar hela tiden om för oss att så här lär man sig bäst, det här är viktigt att tänka på, men vet ni vad jag blir ledsen över? De anammar inga av sina tips själv…. Just ikväll känns mitt val av utbildning väldigt tung, men då påminner jag mig om varför jag vill läsa till lärare!
Det känns inte bättre, men det gör det inte värre heller
Tur att jag är hemma i alla fall, pluggångesten i korridorrummet hade förmodligen eskalerat ännu mer. Nu ska jag gå och sova för att kliva upp imorgon, förmodligen på dåligt humör, och skriva klart rapporten.
Hoppas er dag varit bättre //Elin
oktober 1st, 2008 at 8:33 e m
Du kommer bli en underbar lärare. Det kommer bli bättre!